Odbijanie / pochłanianie / rozpraszanie. Charakterystyka produktów

W domowych pomieszczeniach dźwięki napotykają na różne przeszkody. Mogą zostać odbite, pochłonięte lub rozproszone. Zależy to głównie od tego, na jaki materiał natrafi po drodze dźwięk.

Jak zachowują się dźwięki po natrafieniu na przeszkodę? Poniżej kilka hipotetycznych sytuacji:

1. Dźwięk, która trafia na twardą i gładką przeszkodę, ulega prawie całkowitemu odbiciu. Przeszkoda tego typu ma bowiem mały współczynnik pochłaniania.
2. Niemal całkowitemu pochłonięciu ulega dźwięk w sytuacji, gdy przeszkoda na którą trafia jest miękka, porowata i ma duży współczynnik pochłaniania. O wiele łatwiej pochłaniane są tony średnie i wysokie. Tony najniższe ulegają pochłonięciu w niewielkim stopniu.
3. Dźwięk ulegnie rozproszeniu wówczas, gdy przeszkoda wykonana jest z materiału o małym współczynniku pochłaniania lecz jego struktura jest urozmaicona.

Wszystkie opisane zjawiska w otaczającej nas rzeczywistości są tak naprawdę ściśle ze sobą powiązane i występują razem. Wynika z tego, że powierzchnia odbijająca zawsze pochłania pewną część fali, a jednocześnie częściowo ją rozproszy. Z drugiej zaś strony, każda powierzchnia o dużym współczynniku pochłaniania będzie również rozpraszać i odbijać dźwięk.


Warunki, w których dźwięk byłby pochłaniany zupełnie (tzw. komora bezechowa) lub takie, w których dźwięk bardzo długo by się rozchodził (komora pogłosowa), można uzyskać niemal wyłącznie w warunkach laboratoryjnych. W środowisku domowym, do uzyskania równowagi pomiędzy parametrami niezbędne jest wykorzystanie odpowiednich materiałów, takich jak panele akustyczne. Główną misją naszej firmy jest poprawa akustyczna pomieszczeń, likwidowanie hałasów oraz pełne zadowolenie Klienta.

Rodzaje ustrojów akustycznych

Poniżej prezentujemy krótką charakterystykę poszczególnych ustrojów akustycznych, które mogą okazać się pomocne w opanowaniu brzmienia:

ABSORBERY – narzędzia pochłaniające które powodują, że pogłos powstały w pomieszczeniu ulega redukcji stosownie do naszych potrzeb. Używanie absorberów jest wskazane szczególnie tam, gdzie występują duże powierzchnie dobrze odbijające dźwięk.

DYFUZORY – to panele pozwalające na zwiększenie liczby odbić w wielu kierunkach oraz pokrycie pomieszczenia w sposób równomierny dźwiękiem. W rezultacie można zyskać efekt dużego, mocno osadzonego dźwięku. Dyfuzory przydają się też dla skracania pogłosu i niwelacji trzepoczącego echa.

PANELE AKUSTYCZNE – proste w formie, mogą zarówno pochłaniać, jak i odbijać fale dźwiękowe. Z uwagi na swoją uniwersalność, tego typu ustroje działają w średnim i wysokim paśmie częstotliwości.

PIANKA AKUSTYCZNA – wyrób tego typu sprawdza się m.in. w kontrolowaniu odbić. Idealny do sprawowania kontroli nad powstającym echem, w pomieszczeniach niezaprojektowanych do odsłuchu muzyki, w mieszkaniach, obiektach biurowych. Zastosowanie tego typu paneli jest wskazane nie tylko w pomieszczeniach odsłuchowych, ale też chociażby w motoryzacji czy w trakcie zabezpieczania przedmiotów w skrzyniach transportowych.

 

PIRAMIDKI AKUSTYCZNE – popularny rodzaj ustroju akustycznego, który wraz z absorberami sprawdza się w opanowywaniu hałasu, niechcianych odbić, tłumieniu. Pochłania niechciane dźwięki, a umieszczony w miejscach pierwszych odbić niweluje je. W ofercie posiadamy klasyczne piramidki, jak również wzór w formie klina.

PUŁAPKI BASOWE – ustrój akustyczny, który pomaga w opanowaniu dudniącego basu, dokuczliwego w narożnikach pomieszczenia. Zadaniem pułapek jest też wyrównywanie poziomu głośności w niskich częstotliwościach.

DRUMFUZOR – narzędzie wprost stworzone dla perkusistów, którzy mają problemy z tłumieniem bębna basowego. Specjalnie zaprojektowany panel może być dostosowany do praktycznie każdej wielkości centrali. Jego właściwości tłumiące pomagają wypełnić wnętrze bębna, przy zachowaniu właściwego ataku stopy bez zniekształceń dźwięku.


Więcej porad, dotyczących dźwięku i akustyki, znajduje się w poniższych artykułach:

1. Jak rozmieścić meble, kolumny,
zestaw grający.

2. Wyciszenie ścian.

3. Czym jest dźwięk.




Top